Яготинська районна рада
Яготинський район, Київська область

15 БЕРЕЗНЯ ВСЕСВІТНІЙ ДЕНЬ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ

Переглядів: 91

                                                              Шановні споживачі!

В 1983 році день 15 березня був закріплений в міжнародному календарі святкових дат як Всесвітній день захисту прав споживачів. Історія починається з 15 березня 1962 року, коли президент США Джон Кеннеді виступаючи із зверненням до Конгресу та об’єднань споживачів вперше проголосив права споживачів-право на безпеку, право на інформацію, право на вибір, право бути почутим. При цьому президент Кеннеді наголошував, що споживачі є найбільшою економічною громадою, яка відображає інтереси майже кожного члена суспільства. Проте, незважаючи на важливу роль споживчої спільноти дуже часто іі бачать, але не чують. В подальшому права споживачів були розширені та визнані в інших країнах. За ініціативою Всесвітньої організації союзів споживачів до переліку прав споживача було додано право на задоволення базових потреб, право на компенсацію, право на споживчу освіту, право на здорове довкілля.

Правовий рівень захисту прав споживачів, реалізація їх прав на безпеку товарів, інформацію, вибір, відшкодування збитків, здійснення контролю за якістю та безпекою продукції (робіт, послуг) та сприяння діяльності громадських організацій споживачів забезпечується Статтею 42 Конституції України. За роки незалежності створена законодавча база, яка, в основному, забезпечує права споживачів. У травні 1991 року був прийнятий Закон України «Про захист прав споживачів». Одними із найважливіших постулатів цього закону є право вибору та право на захист від неякісних та небезпечних товарів і послуг, отримання компенсації в разі придбання товарів низької якості чи отримання незадовільних послуг.

Проте всі ми знаємо, що незважаючи на норми чинного законодавства на українські прилавки потрапляють і неякісна харчова продукція, і неякісні товари широкого вжитку, часто український споживач отримує послуги, рівень яких є надто незадовільним. Тому забезпечення конституційних прав громадян як споживачів на відповідну якість і безпеку товарів, робіт, послуг, отримання необхідної, вірогідної та доступної інформації про них – один із пріоритетних напрямів діяльності Держспоживстандарту України і його територіальних органів, зокрема державного підприємства «Київоблстандартметрологія».

Дієвим інструментом забезпечення якості і безпеки продукції є державний нагляд і контроль. Головна мета державного нагляду – використовуючи правові методи впливу на виробників, захистити права споживача на отримання товарів і послуг гарантованої якості і безпечних при вживанні та в експлуатації, не допустити на ринок продукцію, яка не відповідає вимогам нормативних документів. Державний нагляд з кожним роком все більше набуває соціальну спрямованість. Основна увага надається стану якості харчової продукції, продукції легкої промисловості, складній побутовій техніці, товарам народного вжитку. Ряд позапланових перевірок проходить за листами управлінь у справах захисту прав споживачів а також за скаргами споживачів. Для пересічного громадянина однією з гарантій того, що продукція є якісною і безпечною, є сертифікат відповідності продукції вимогам нормативних документів. Сьогодні, в умовах лібералізації зовнішньоекономічної діяльності, обов'язкова сертифікація продовжує відігравати важливу роль. Завдяки органам з сертифікації попереджається ввезення до України неякісної, а іноді і небезпечної для здоров'я і життя людей, продукції. З особливою увагою фахівці органу з сертифікації ДП «Київоблстандартметрологія» відносяться до сертифікації харчової продукції та товарів широкого вжитку. Сучасне устаткування випробувальної лабораторії по визначенню вмісту пестицидів і мікотоксинів, токсичних елементів, фізико-хімічних та мікробіологічних показників, вмісту генетично модифікованих організмів дозволяє забезпечувати контроль безпеки продукції на відповідність вимогам нормативної документації і вимогам органів охорони здоров'я.

Захистити товар від підробок, допомогти ідентифікувати продукцію, покликане маркування продукції – інформація на упаковці, що містить відомості різного характеру у вигляді тексту, окремих графічних, кольорових символів. Ознайомившись з інформацією на упаковці споживач дізнається про склад харчового продукту, у тому числі харчових добавок та ароматизаторів, що використовувались при його виробництві, кінцеву дату споживання, застереження щодо вживання харчового продукту певними категоріями населення (дітьми, вагітними жінками), про наявність у продукті ГМО. Ця інформація дозволяє споживачеві зробити усвідомлений вибір. Наші громадяни повинні мати достовірну інформацію про продукцію, яку вони вживають, про всі потенційні ризики, з якими вони щодня стикаються, заходячи в продовольчий магазин, а не сліпо вірити рекламі виробника, і думати, що все, що потрапило на ринок, є безпечним за умовчанням. Для цього державні органи і громадськість повинні об’єднати свої зусилля, постійно дбаючи про захист наших громадян як споживачів, що є однією з обов'язкових умов розвитку кожної правової держави. Всесвітній День прав споживача – ще один привід подякувати тим, хто пильнує наші споживацькі інтереси, ще одна можливість порадіти зростаючому рівню правової обізнаності населення.

Щиро раджу споживачам – вивчайте, використовуйте та захищайте свої права!

Мої щирі вітання усім, хто бере безпосередню участь у формуванні і реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів, усім, хто захищає наші права – права людини, особистості, споживача.

 

 

 З  повагою,

 Петро Гайдай,

голова Яготинської районної ради

 

« повернутися до списку новин